Έχουμε συζητήσει, επαρκώς για το θέμα του μπουζί για χρήση υγραερίου και έχουν αναφερθεί αρκετές απόψεις.
Θα αναφέρω μερικά δείγματα, του πως βλέπουν οι εταιρίες NGK, Bosch, Brisk το σχετικό θέμα και πως καταγράφουν την άποψή τους.
Τι μας λέει η Bosch (ως γνωστό κυκλοφορεί τα μπουζί σειράς Platinum).Διαβάζοντας το παρακάτω pdf αρχείο τους, παρατηρούμε ότι:
http://www.bosch.com.au/content/languag ... ochure.pdfΘερμοκρασία θαλάμου = όταν η βενζίνη ψεκάζεται στο θάλαμο καύσης, υπάρχει μία ψύξη λόγω εξάτμισης. Αυτό ψύχει τα μπουζί αλλά και άλλα μέρη ("charge cooling"). Αντιθέτως όταν μπαίνει στο θάλαμο το υγραέριο σε αέρια μορφή, καίγεται με ξηρή καύση, οπότε και δεν δημιουργείται ψύξη λόγω εξάτμισης. Αυτό σημαίνει ότι ο θάλαμος καύσης και το ηλεκτρόδιο του μπουζί θα βρίσκονται σε υψηλότερες θερμοκρασίες.
Υψηλότερη ηλεκτρική απαίτηση = Στον ίδιο κινητήρα, με διάκενο μπουζί 1.0mm, εάν βάλουμε διαδοχικά καύσιμο βενζίνη και υγραέριο θα παρατηρήσουμε ότι για να δημιουργηθεί σπινθηρισμός στο διάκενο του ηλεκτροδίου απαιτείται 14,4KV στη βενζίνη και 16KV στο υγραέριο (βλέπε γράφημα).
- bosch.jpg (21.2 KiB) 12632 προβολές
Βαθμός ψυχρότητας = στα μπουζί υγραερίου χρησιμοποιείται ένας βαθμός ψυχρότητας πιο χαμηλά από τα αντίστοιχα μπουζί για κάυση βενζίνης.
Για τους παραπάνω λόγους, η φθορά στα μπουζί λόγω υγραερίου είναι μεγαλύτερη συνεπώς και ο χρόνος ζωής τους μικρότερος.
Τι μας λέει η NGK (ως γνωστό κυκλοφορεί τα μπουζί σειράς Laserline)Στη σελίδα
http://www.ngk.com.au/spark-plugs/techn ... patibilityμας αναφέρει περιληπτικά τα παρακάτω:
Για να κατανοήσουμε το τι απαιτείται για την καύση του υγραερίου, θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας δύο παράγοντες:
- το υγραέριο καίγεται θερμότερα
- το υγραέριο αυξάνει την ηλεκτρική απαίτηση για σπινθηρισμό
Για να διορθωθούν τα παραπάνω, προτείνονται δύο γενικοί κανόνες:
- χρήση μπουζί κατά ένα βαθμό ψυχρότερα για αντιστάθμιση της αυξημένης θερμοκρασίας
- μείωση του διάκενου του ηλεκτροδίου κατά 0,1mm.(αν και αυτό δεν είναι σταθερό, διότι εξαρτάται από τη φθορά του κινητήρα, τη συμπίεσή του, την κατάσταση του συστήματος ψεκσμού κ.α)
Οπωσδήποτε χρειάζεται να δοκιμαστούν διάφορα στάδια μείωσης, ωσότου επιτευχθεί το ιδανικό.
Επίσης η NGK στο
http://ngkntk.co.uk/wp-content/uploads/ ... _LOGOS.pdf, δίνει έναν πίκακα που αντιστοιχεί την τάση ανάφλεξης (σε εύρος στροφών κινητήρα) και την απαίτηση σε KV που υπάρχει ανάμεσα σε καύσιμο βενζίνης και καύσιμο υγραέριο.
- ngk.jpg (42.29 KiB) 12632 προβολές
Φαίνεται και εδώ ότι το υγραέριο, από τις χαμηλές στροφές μέχρι και τις μεσαίες απαιτεί αρκετά μεγαλύτερη απαίτηση ηλεκτρικού σπινθήρα, η οποία φαίνεται ότι μειώνεται εάν μειωθεί το διάκενο ακίδας (αυτό που είχαμε προτείνει εξ' αρχής). Δεν αναφέρει φυσικά πόσο χαμηλά σε σχέση με το συγκεκριμένο διάγραμμα βρίσκεται το δικό της μπουζί σειράς laserline.
Τι μας λέει η Brisk (ως γνωστό κυκλοφορεί τα μπουζί σειράς Laserline)Ο παρακάτω πίνακας, προέρχεται από την ίδια τη Brisk όπου δείχνει την απαίτηση σε KV στα μπουζί της μέσα στο πέρασμα του χρόνου.
Εάν παρατηρήσουμε προσεκτικά τα σχήματα θα δούμε ότι όλα τα μπουζί της Brisk (θα συμπληρώσω και κάθε άλλου κατασκευαστή) με την πάροδο του χρόνου λειτουργίας, αυξάνουν την απαίτησή τους σε ηλεκτρική τάση για να δώσουν τον απαιτούμενο σπινθηρισμό.
Εδώ φαίνεται ότι η σειρά Silver, ξεκινά με μια αρκετά χαμηλή τιμή, την οποία και διατηρεί σε πολύ καλό βαθμό στα πρώτα 15.000Km.
Η Brisk αναφέρει διαστήματα αλλαγής κάθε 30.000Km για το συγκεκριμένο μπουζί.
Τι μπορούμε να συμπεράνουμε, από τις παραπάνω πληροφορίες.Με εξαίρεση τα λεγόμενα περί ξηρής καύσης - και όλοι γνωρίζουμε ότι ως όρος στη χημεία δεν έχει βάση - βλέπουμε ότι ο χρονισμός ανάφλεξης (αβάνς) σε έναν κινητήρα με μπουζί 1mm έχει διαφορά 15°
Εδώ τα λεγόμενα της Bosch έρχονται σε συμφωνία με το γνωστό ότι σε χαμηλές στροφές και φορτία το υγραέριο θέλει μεγαλύτερο αβάνς για να λειτουργήσει σωστότερα.
Είναι γνωστό ότι η αύξηση απαίτησης σπινθηρισμού, απαιτεί μεγαλύτερη τάση από το πολλαπλασιαστή με αποτέλεσμα να τον επιβαρύνει. Δεν είναι τυχαίο ότι σε μερικές των περιπτώσεων, έχει αναφερθεί καταστροφή του πολλαπλασιαστή μετά από μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα με υγραέριο.
Σαφώς η γήρανση του ίδιου του πολλαπλασιαστή σε συνδιασμό με την μεγαλύτερη ηλεκτρική απαίτηση του μπουζί, επιταχύνει το τέλος του πολλαπλασιαστή.
Ακόμη και τα μπουζί ιριδίου και πλατίνας τα οποία συχνά αναγράφονται ως κατάλληλα για διαστήματα 90-100Km (X100) για χρήση υγραερίου, θέλουν αλλαγή μετά τα 45.000Km (προσωπική άποψη).
Εάν δεν χρησιμοποιηθούν τα ειδικά μπουζί του υγραερίου, θα πρέπει να τροποποιηθεί το διάκενο του ηλεκτροδίου κατά ελάχιστο 10% και μέγιστο το ≈20% με σχετικές εκτιμήσεις.
Μη ξεχνάμε ότι παλαιότερα όπου ειδικά μπουζί δεν υπήρχαν, εφάρμοζαν μείωση διάκενου και σε μερικές περιπτώσεις και ένα βαθμό ψυχρότερα μπουζί.